zaterdag 16 mei 2009

eindelijk internet

Daar ben ik eindelijk ….. Zonder internet ben ik toch maar gestart met schrijven ….niet helemaal up to date maar alez …dat komt wel goed !!
Wij starten bij het begin ……
Zit nu in het vliegtuig en was even aan het lachen omdat ik een moment de gedachten had om “ eens in je handje blij blij blij te zingen “….wat zou er dan gebeuren met de stewardess ? Zou zij mij voor gek verklaren (ik denk het wel)
Was een leuk moment maar ik heb het toch maar niet gedaan
Harmen Yvo en Milena hebben mij naar Dusseldorf gebracht en ik was blij dat ze zijn meegereden omdat ik het anders vervelend voor Harmen vond.
Wel sjiek dat ik nu in het vliegtuig ben het aan typen .....
Zit nu aan mijn zoutjes en Orange saft …..
Verveel mij stierlijk maar gelukkig heb ik mijn laptop bij mij …..
Ik heb mijn deo moeten inleveren jammer genoeg en ik heb geen in het koffer dus ik heb een nieuwe moeten kopen samen met een mascara omdat de mijne zo goed als uitgedroogd is.
Mijn reis is begonnen ik vind het erg spannend.
Ik verheug mij ook erop om Andrea weer te zien ….
Ze had zo een lief mailtje gestuurd dat ze zich verheugde mij weer te zien.
Ben benieuwd hoe het verder gaat met de reis. Zal een lange nacht worden
Het is nu 01.30 uur Nederlandse tijd. Ik zit in het vliegtuig op weg naar Koerdistan. Na kennis hebben gemaakt met de hele groep die meevliegen (15 personen) zijn wij gaan inchecken. Het heeft in totaal 1 uur geduurd. Omdat ik zo veel kilo´s had meegenomen van apparatuur dat ik als eerste heb ingecheckt. Er waren genoeg studenten die minder hadden qua kilo’s dus het was in evenwicht. Ik heb niet hoeven te betalen ! Ppff dat valt dan weer mee J
Na het inleveren van de koffers zijn wij gaan drinken. Wat een München airport een mooie plek om te vertoeven. Ik heb buiten gezeten waar het overdekt was. Een plein zo groot als het Vrijthof van Maastricht en dan overdekt. Dus geen wanden maar alleen een glas en met stoffen dak …..schitterend gezicht. Lekker gezeten met Andrea en een collegae en 2 studenten. Salade gegeten en veel water.
Je zou de gezichten moeten hebben gezien van de mensen toen wij als groep richting boarding gingen. En zeker toen wij in het vliegtuig stapte….
Als groep zijn wij als laatste het vliegtuig ingegaan ….Maar ik was als eerste in die het gangpad afliep …..al de gezichten van de mensen met de vraagtekens op hun voorhoofd …wat gaan die in vredesnaam naar toe ???
Naar Sulimanya heren ….niet veel vrouwen aan boord maar wel weer heeeeel veel mannen.
Ik heb na take off een andere plek gevonden om te zitten. Ik blijf toch steeds problemen ervaren met de grootte van de stoelen. Mijn knieën zitten in de weg en mijn heupen doen dan zeer als ik verkeerd zit. Nu had ik een 3 persoons zitplek …heerlijk de benen languit ! Een uurtje heb ik gezeten en toen kwam een vrouw met een baby om te vragen of zij er mocht zitten omdat haar baby moest gaan slapen ….tja, daar zeg je natuurlijk geen nee tegen …Ze vertelde dat ik kon ruilen met haar plek …en daar zit ik dan ….naast een meisje van 4 jaar die op en neer springt op haar stoel…… Tanja is haar naam ……
De Koerden zijn erg nieuwsgierig naar waar je naar toe gaat en wat je gaat doen. Andrea heeft uitgelegd aan mij dat ik heel voorzichtig moet zijn met het vertellen wat en hoe. De kans dat wij problemen krijgen is dan erg groot. Dus ik vertel gewoon dat ik een fotograaf ben en foto’s ga maken.
Een man vertelde dat ik zeker naar Erbil moet gaan omdat dat een zeer mooie stad is ….Met Andrea haar waarschuwing in mijn hoofd hou ik het open ……


De lichten zijn net uitgegaan in het vliegtuig ..tijd om te gaan slapen …..truste !!! Lukt dus niet omdat het meisje zooo leuk is aan het lachen en plezier heeft ……de mannen zijn aan het mopperen omdat het meisje ze uit de slaap houdt …..en ze zijn streng naar haar ….en ze is rustig geworden nou ja..behalve het smakken van een snoepje …..
Ik ga weer een poging wagen om te gaan slapen ….hihihihi
Daar is niet van terecht gekomen. Ze vond het erg interessant dat ik een laptop had en ze vroeg of ze een spelletje erop mocht spelen. Met het vooruitzicht dat het dan rustiger zou worden heb ik patience met haar gespeeld. Dat verveelde haar natuurlijk ook snel want ze kende het spel niet.
Op een gegeven moment heb ik haar vermanend toegesproken en gezegd dat ze moest slapen…ze legde meteen haar hoofd op mijn schoot en ik moest een verhaal vertellen over Ariel de zeemeermin. Nou ja dat is een probleem als je Duitse taal miniem is. Dat snapte ze wel en wij ze vroeg of ik haar haren wilde aaien…euh ..nou ja dat was geen probleem..Ik streelde haar haren en met 10seconden was ze in slaap gevallen hahahah
Na 1 uur gingen wij landen. Bij aankomst heb ik mijn stempel gekregen ! happy me J
Bij de douane controle werd ik eruit gehaald terwijl de hele groep mocht doorlopen. Wat ik niet wist was er een delegatie ons stond op te wachten. Een van de mannen van de delegatie liep naar de douane en na een kort gesprek mocht ik doorlopen met een gemompelde verontschuldiging van een van de douaniers.
Er stond een bus voor ons klaar maar ze verontschuldigde zich dat de bus niet de plaats had voor onze koffers …en zeker niet mijn 3 koffers J
Er kwam een 2e bus aangereden en onze reis ging naar ons hotel.
Om 7 uur kwamen wij aan en na het inchecken zijn wij allemaal gaan slapen. Tot 13.00 uur want toen moesten wij weer klaar staan voor onze rondleiding in de omgeving van ons hotel.
Wij hebben een tour gekregen van Andrea Vermeer. Wij zijn naar de lokale krant Hawlati gegaan waar Andrea een jaar heeft gewerkt. De eigenaar is Tarik. Rustige man waar wij later nog meer van zouden horen.
Erbil 14 mei.
Hier lig ik dan in bed met een flinke maagpijn en buikkrampen.
De afgelopen dagen zijn als een treinvaart voorbij gegaan.
Sávonds als ik in de hotelkamer kwam was ik zo moe dat ik meteen het bed was ingedoken. Mijn intentie om aan het blog te werken gingen de lucht in toen ik mijn bed zag ;-)
Gelukkig wel eerst met Harmen gesproken via de telefoon om 23.00 uur in de avond. Het stelt mij gerust dat wij tenminste wel met elkaar kunnen praten via een netwerk…helaas geen Skype of messenger want dat zouden de kosten wel dekken ….

Wordt vervolgd lezers !!!
liefs van Manon

2 opmerkingen:

  1. wat leuk om zo gedetailleerd bericht te krijgen uit 'verweggistan'!!
    je zit voortdurend in m'n hoofd en ik vraag me een paar keer per dag wel af wat je aan 't doen bent... zóoo spannend!
    hoop dat het met je maag weer beter gaat nu ??

    Liefs en zonnige groetjes uit Valkenburg, Petroesj

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je wel voor je lief berichtje schat ! Het is goed iets uit Valkenburg te horen !!!

    Je gelukspoppetje hangt aan mijn camera dus ik denk vaak aan je ;-)
    Liefs en een dikke zoen van mij xxxx

    BeantwoordenVerwijderen