dinsdag 19 mei 2009

hier ben ik weer met een nieuw bericht van de afgelopen dagen ...
eerlijkheidshalve weet ik soms niet welke dag wij leven .....een dag gaat zo snel voorbij .....
Maar ik ben weer in Suly en ik heb weer de tijd om even aan het blog te werken ....
dus wij gaan weer verder waar ik was gestopt ....
oh ja, ik heb sinds vandaag weer rijst kunnen eten met een klein stukje kip...ik hoop dat het weer beter met het eten zal gaan want alleen op crackers eten en een banaan is niet erg leuk ....


…na een goede nachtrust werden wij opgehaald met een bus door de delegatie.
Wij gingen de Universiteitspresident bezoeken Dr. Ali Saeed.
Interessant voor de studenten en ik heb gefotografeerd.
Ze vinden het interessant als betreffende personen op de foto wordt gezet want
dan wordt je meteen serieuzer genomen.
Gewoon omdat je de moeite neemt een fotograaf mee te nemen.
Ik zal jullie niet gaan vervelen met alle partijvoorzitters en ministers waar wij zijn geweest met naam en toenaam ….het zegt jullie misschien helemaal niets.
Overal waar wij komen staan ze in de rij om ons te begroeten. Het is dan ook een hele delegatie waar wij mee aankomen. 15 studenten, Andrea en ik ….
Overal drinken en eten en snoepjes …..cameraman en fotografen lopen over en weer en wij zijn dan ook verschillende malen op de t.v geweest en in de kranten.

In de avonduren zijn wij tot nu toe uitgenodigd om te gaan uit eten. Het zijn meestal vrienden van Andrea die ons uitnodigen of de raad van de Universiteit van Suly (afkorting van Suleimaniya)
De dagen zijn druk en vermoeiend. In de avonduren ben ik zo moe dat ik als ik het bed zie meteen in slaap val.
Het hotel is voor Koerdische begrippen een mooi hotel. Dwz mooi van buiten lelijk van binnen. Ik heb 3 douchestraaltjes waar ik mij mee kan douchen hahaha de ene keer koud en de andere dag gloeiend heet zodat je je niet kan douchen .....maar dat is geen probleem ! Het bed is tenminste zacht en ik slaap er lekker op.

De mannen zijn zeer vriendelijk en willen meteen contact met je hebben.
De vrouwen zijn zeer afstandelijk. Andrea verteld dat koppels in de meeste gevallen zeer moeizame relaties hebben. Vrouwen zijn meestal besneden en hebben geen plezier de slaapkamer.
De mannen zoeken hun heil dan ergens anders. Het is dan ook zeer gewoon om meerdere vrouwen te hebben.

Ik zie weinig kinderen op straat. Ook op Vrijdag (hun Zondag) zie ik er weinig. Of het moet in de bergen zijn waar de mensen vertoeven. Je ziet ze dan dansen en samen picknicken.
Ja, kinderen zie je wel in de achterbuurten maar ik zit dan in de bus en het gaat in een flits voorbij.
Zoals je leest hebben ze een vrije dag en dat is Vrijdag (wat voor ons Zondag is)
De rest van de week zijn geen namen maar cijfers. 1e dag na de Zondag 2e dag na de Zondag ect. ect.

De wegen zijn erg mooi en nieuw. Brede straten voor 4 auto‘s naast elkaar.
De auto‘s zijn zo goed als allemaal nieuw ! Noem maar op en ze hebben ze: van bmw tot Hummer ….en de een nog groter dan de andere. Natuurlijk wel allemaal van binnen met plastic bekleed want het zo anders vies worden van de vele stof.
Een Hummer kost hier 60.000 euro ….een heel verschil met bij ons maar ze hoeven hier dus geen belasting over te betalen.
Sinds kort mogen de rijken elektriciteit betalen wat zeer vreemd voor ze was. Waarom betalen ? Het is toch van Koerdistan dus ook van hun ? Ik weet niet wat de kosten zijn maar het zal miniem zijn. Koerdistan is een zeer rijk land door de olie en de maffia. Een appartement huren met 2 slaapkamers kost in Suly 800 euro !

Ik heb het genoegen mogen hebben om een dag vrij te krijgen van Andrea ! De schat ….ze stuurde mij met een gids de bergen in ….
Ik werd meteen verliefd …wat een pracht van een natuur. Ik moest met momenten aan Noorwegen denken waar ik als kind was ….na elke bocht een ander gezicht. Ik had nog een begeleider mee en dat was Gangolf. Een lid van de groep uit Marburg die ook meereist.
Wij hebben genoten van die dag ……het was even een moment van rust wat ik nodig had. Heerlijk Koerdisch gegeten die middag …..Het water loopt mij nog in de mond als ik dit schrijf. Je hebt hier van de perziken die gekookt worden met andere groenten …..ik hoop dat ik het recept kan krijgen want het is verrukkelijk !


Een vrouw en man alleen is taboe ! Mits je getrouwd bent. Dames mogen alleen met z‘n 2en naar buiten en nooit maar dan nooit alleen. Na 5 uur mag je als vrouw überhaupt niet naar buiten of het moet in een groep zijn of met meerdere mannen. Vrouwen mogen ook niet roken en drinken buiten de deur. Er zijn wel gelegenheden waar vrouwen elkaar kunnen ontmoeten en waar ze de waterpijp kunnen roken. Een paar studenten hebben dit al kunnen meemaken …..
Vrouwen zijn zo ongelukkig. Je maakt moeilijk contact met ze en als hun man in de buurt is dan praten ze helemaal niet met je.
Mensenrechten organistatie heb je hier niet maar het zou wel nodig zijn ....
Vrouwen en mannen uit Afrika die de oversteek maken via een mensenhandelaar komen niet verder in IIraq. Om het land te verlaten moet je een paspoort hebben en omdat ze dat niet hebben blijven ze in het land. Vrouwen komen in de meest verschrikkelijke situaties terecht.
De kamermeisjes in Erbil slapen met 2 personen in een kamertje van 4 bij 4 meter. Geen raam en airco. En zo zijn er nog meer vrouwen en mannen die in een moeilijke situatie terecht komen.



Momenteel als ik dit schrijf zitten wij in Erbil. Hier is het zeer islamitisch, Vrouwen met hoofddoeken maar je ziet hier en daar toch vrouwen lopen met geblondeerd haar en korte mouwtjes. Dit alles dank zij de televisie en misschien dat ze in Europa of een ander continent zijn geweest voor te studeren.

Erbil citadel hebben wij bezocht ….een stad van 5000 jaar oud. Om de oude stad heen is langzamerhand de moderne stad aan het verrijzen.
De oude stad die je met trappen en door steegjes heen moet lopen is verlaten en er woont bijna niemand meer. Ik ben met een paar studenten opzoek gegaan naar het hoogste punt om een mooi uitzicht te hebben. De schatten ....ze hebben mij zo goed geholpen ! Wij hebben een waanzinnig punt gevonden waar ik heerlijk heb kunnen fotograferen.
Ik heb mezelf voorgenomen om de regisseur Steven Spielberg te mailen met een paar foto‘s. Dit is DE plek om een film op te nemen. Maar dan wil ik wel een paar procent meegenieten als de film uitkomt ;-)
In Erbil wordt hard gewerkt aan een betere toekomst. Het is een moderne stad aan het worden maar gelukkig kan je in het centrum nog de oude gebouwen zien …..de bazaars die wij helaas niet kunnen bezichtigen. 15 studenten zijn moeilijk te beschermen dus wij zijn solidair en wij blijven bij elkaar.

Het hotel waar wij verblijven zijn ze aan het verbouwen en in de ochtend klinkt het geluid van een drilboor. Een student heeft het gemeten en het zijn 150 decibel wat door zijn kamer klinkt. Niet erg fijn om 7 uur in de ochtend ! Ze werken ook in de nacht door want tijd is geld …..
Andrea heeft hierover geklaagd bij een van haar contacten van de Universiteit van Erbil en ze hebben voor ons een ander onderdak gevonden …
Dezelfde middag zijn wij in de bus naar het hotel gegaan en met een half uur reden wij uit gecheckt en wel op weg naar Shaqwaha. De reis duurt een uur en gaaat dwars door de bergen ....wat een prachtige reis ! ik heb genoten !
Het zijn prachtige mooie appartementen …Andrea en ik delen samen een appartement. Elk met 2 slaapkamers voor 5 personen.
Een grote keuken en badkamer.
De eigenaar heeft vroeger in Nederland gewoond en hard gewerkt. (Zijn vader is van goede afkomst en is zeer bemiddeld)
Hij heeft in Amsterdam gewoond en gewerkt en zijn kinderen zijn in Nederland geboren. Ze zijn nu 12 en 14 jaar oud. De hebben hier een 10 appartementen gebouwd en verder in het dorp nog een 10tal. Hij doet goede zaken maar alleen in de zomer want ik de winter ligt hier veel sneeuw en is het erg koud. Het dorp ligt tussen bergen in en je kan je het beste met de auto verplaatsen omdat het behoorlijk steil is. Iedereen heeft een auto en een gsm J en iedereen kent iedereen …net zoals een klein dorp in Nederland. Ik werd in de ochtend wakker om 5 uur door het getsjilp van de vogels ….er zijn veel mussen ...... net als in Waterval en zeer veel zwaluwen die acrobatiek doen in de lucht …wat een schitterend gezicht om te zien ! En wat een rust in het dorp …..Ik wilde naar buiten toe maar alles was afgesloten dus ik heb in de tuin gezeten met mijn camera en een muur om mij heen …niets te fotograferen dus .....;-(

De dag later weer vertrokken om 9 uur want wij hadden om 10 uur een afspraak met een minister in Erbil.
De afspraak was in het Koerdisch parlement in Erbil.
Na een uur zaten wij in de bus terug naar Suly ….wat heerlijk om weer terug te gaan. Het enige wat mooi was in Erbil was de citadel
http://en.wikipedia.org/wiki/Citadel_of_Erbil (even knippen en plakken)

De terugreis was zeer vermoeiend maar wel mooi. Weer via de bergen terug naar huis….ja, ons hotel in Suly noemen wij nu ons thuis. Iedereen was zo blij om weer terug te gaan !
Wij hebben allemaal ons eigen kamer terug gekregen en ik ben ook erg vertrouwd geraakt aan mijn kamer. Het uitzicht is niet spectaculair maar het is een zeer rustige straat waar je alleen de moskee hoort en vogels ziet vliegen.
Niets bijzonders maar wel een fijn gevoel.
Überhaupt heb ik mij geen enkele keer onveilig gevoeld ….
Die avond zijn wij naar de Amerikaanse Universiteit geweest waar ze een heerlijk Koerdisch dinner voor ons hadden geregeld.
Na 1 uur zaten wij weer in de bus op weg naar het hotel ......Heerlijke vrije avond gehad en wezen cammen met Harmen, de schat.

Nu ik dit schrijf is het 18 mei ....40 graden buiten en ik zit lekker met de airco op mijn kamer. WIJ hebben de midddag vrij ! Veel studenten zijn in de bazaar maar het is mij te warm om buiten te lopen in de volle zon. Nee, ik zit lekker op mijn kamer met de airco aan, biscuitjes en een kopje sterremunt thee :-) lekker Hollands hahahaha


Vanochtend zijn wij naar de meest vreselijke plek geweest wat je je maar kan indenken....de Iraakse veiligheidsdienst .....!
Als je Iraq inkomt krijg je een visum voor 10 dagen. Mocht je langer willen blijven moet je dus naar de Veiligheidsdienst gaan .....voor een stempel.
Om half 10 waren wij aan gekomen ....Ik zal proberen in het kort uit te leggen wat er dan gebeurt ....;
Aankomst door de beveiliging :vrouwen worden niet gefouilleerd maar de mannen wel.
Doorlopen naar een gebouw , nagekeken door wel 10tallen soldaten. Gebouw binnenkomen een label om je hals ....met een nummer.
Gaan zitten. Andrea heeft dit al een paar keer meegemaakt en ze weet hoe de procedure is maar de regels zijn veranderd en dat wist zij niet.
Ze stond er op dat wij met de oude regels de stempel konden krijgen maar hier zijn ze niet op ingegaan .....
Wij moesten een file hebben (een dossier) en dan komt er het volgende bij kijken:
een pasfoto, een kopie van het paspoort en een bloedtest !
Een bloedtest ????? Een van de studenten viel bijna flauw van de schrik (en omdat ze niet van naalden houdt)
Andrea heeft alles op alles gezet om dit niet te hoeven doen ! Ze heeft zelfs een van haar contacten gebeld (een minister op het hoogste niveau) ! De minister heeft weer met een commedant gesproken de commendant met een superieur gesproken ect ect ect ....maar in die tussentijd was er een vrouw die ons mee wilde nemen om een bloedtest te ondergaan maar omdat Andrea in een andere ruimte was (en wij stonden in de brandende zon buiten zonder water !!) heb ik de rol van mamossa (lerares) op mij genomen ! Ik heb geweigerd ! Ik vertelde aan de vertaler dat wij alleen met Andrea mee zouden gaan en met niemand anders. De vrouw roepen en schreeuwen en commanderen dat wij mee moesten en ze pakte, nee, gritste de paspoorten van studenten uit de handen .......nou daar was IK dus niet van gediend. Ik terug roepen dat wij niet zouden meelopen en op de plek zouden blijven staan ! Nu ik dit schrijf word ik weer woedend erover.
Ik ben op zoek gegaan naar Andrea en wij hebben toch de vrouw moeten volgen...maar toen weigerde ze ons te helpen !!!!! Ze heeft de kamers afgeloten en na druk te hebben gepraat met de commedant van haar die toestemming gaf ons toch te helpen weigerde de vrouw nog .....


Als wij geen bloedtest deden dan kregen wij ons paspoort gewoonweg niet ! Met de vraag waarom wij een bloedtest moesten ondergaan werd ons uitgelegd dat Duitsland dit wilt als wij terug vliegen. Andrea heeft dit weggewuifd en duidelijk gemaakt dat dit absurd was. Toen kwam het verhaal dat ze graag willen weten of wij ziek zijn zodat zij voor ons kunnen zorgen mocht iemand ziek zijn ......bullshit dus !!!
Na 3 uur kwam het verlossende woord: wij mochten gaan ....met ons paspoort maar misschien moeten wij alsnog morgen naar het ziekenhuis gaan voor een test ......wij waren kapot van emotie en van de temperatuur.....
Doodmoe zijn wij naar de bus gelopen enigzins opgelucht dat wij geen bloedtest hoeven te ondergaan maar het is waarschijnlijk uitstel van executie ...Morgen weten wij wat meer.

Wij zij doorgereden naar de Universteit van Archeologie. Daar was dr Polla die ons opvieg met limonade en water. Na een rondleiding ben ik gaan zitten in een ruimte omdat alles om mij heen draaide....ik kreeg water en kon even bijkomen van emoties ......

Na een half uurtje rust zijn wij gaan uiteten op uitnodiging van de generaal procereur. Met 8 rechters hebben wij aan tafel gezeten en daar heb ik weer eens goed kunnen eten :rijst, naan en een klein stukje kip... och dat smaakte zo lekker ....ook meteen zout toegevoegd aan het eten !
Ik kreeg net een telefoontje van Andrea :ik ben uitgenodigd door een vriendin van haar om samen met ons 3en te gaan eten bij de Chinees !!! Lekker !!!

Het is nu 16.52 uur mij tijd ....een uur later dan bij jullie ...
Ik ga lekker douchen en even op bed liggen ....

Dank je wel voor het lezen en laat gerust een bericht achter ...het is leuk om iets te horen van jullie ....ook al heb je niets te zeggen, maakt niets uit het is goed te weten dat je aan mij denkt ...
liefs en knuffel uit Suly !!!!

Manon

2 opmerkingen:

  1. BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUR !!!!

    Ik mis je :O

    XX Gieljam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heey Manonke, wat een verhaal : je schrijft zoals je praat> enthousiast, emotioneel, veel, heerlijk ... Kortom > ik zat er helemaal in toen ik het las.
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat! Vandaag was het heerlijk warm hier, maar airco hebben we nog niet nodig, haha!
    Veel plezier nog lieverd, take care en tot gauw !

    poen, Petroesj

    BeantwoordenVerwijderen